PortMobile in het kort
In Nederland zijn er tientallen havens met elk hun eigen tarieven, regels, systemen enz. Het uiteindelijke doel van PortMobile is één platform te bieden waarvan alle havens, schippers en scheepseigenaren gebruik kunnen maken. Vorig jaar heeft CNOC hiervoor een eerste app ontwikkeld. Deze bevat voornamelijk functionaliteit waarmee binnenvaartschippers eenvoudig in de haven kunnen registreren bij het aan- of afmeren. Deze versie krijgt nu een vervolg.
De digitalisering van het havenbedrijf
PortMobile heeft de handen ineengeslagen met de haven van Moerdijk. Samen starten ze een pilot waarin de huidige app wordt uitgebreid met extra functionaliteit voor havens, terminals en scheepseigenaren. De havens en terminals willen een beter, actueel beeld van alle scheepsbewegingen incl. lading. Met name voor de havens is het belangrijk om automatisch havengeld te kunnen innen. Ook rederijen willen graag meer overzicht. Met de app van PortMobile krijgen ze straks geen losse nota’s meer vanuit elke haven die het schip heeft aangedaan, maar één heldere factuur met de totale kosten.
Een eenduidig en transparant proces. Goedkoper, efficiënter en overzichtelijker voor iedereen. Het klinkt allemaal heel logisch en handig, maar technisch gezien moet er nog veel gebeuren om de oplossing die PortMobile voor ogen heeft, te realiseren.
Integrale oplossing
Birger Jansen van CNOC legt uit: “PortMobile moet een generiek platform worden waar alle partijen gemakkelijk op aan kunnen sluiten. Het uitgangspunt is dat alle data slechts eenmalig wordt opgeslagen. Daarom ontwikkelen we momenteel een aantal interfaces om uit verschillende databronnen gegevens op te halen:
- GPS data
- Scheepsdata
- Informatie over de lading
Om het de gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken, zal alle informatie gepresenteerd worden in dynamische visualisaties. Verder gaat het platform ook zelf berichten versturen. Zo krijgen schippers die nog geen account bij PortMobile hebben, straks een appje zodra ze de haven van Moerdijk binnenvaren om te vragen zich alsnog aan te melden.
CNOC pakt door
De komende maanden werken we met zo’n drie man aan het project. We ontwikkelen in sprints dus brengen regelmatig een nieuwe versie uit. De feedback van de opdrachtgever nemen we mee in de volgende sprints. Voor de zomer zou de pilot afgerond moeten worden. We zijn er nog lang niet, maar tot nog toe zitten we goed op planning.
Tenslotte
Bij CNOC vinden we het heel interessant om dit soort nieuwe, innovatieve functionaliteit te ontwikkelen. Als het PortMobile lukt om haar missie waar te maken en het hele havenbedrijf te digitaliseren, gebruiken straks duizenden mensen onze app. Maar eerst maar een kijken hoe de pilot aanslaat. Spannend!