Grootse plannen met PortMobile. Nu in de haven van Utrecht

Twee jaar geleden werden we IT partner van PortMobile, een bedrijf dat een innovatief platform voor schippers en havens in de markt wilde zetten. Sindsdien is er veel gebeurd. Joost en Birger zijn officieel eigenaar van de software geworden en op dit moment loopt er een pilot met PortMobile in de haven van Utrecht.

Grootse plannen met PortMobile. Nu in de haven van Utrecht.

Blij met overname

Trouwe volgers van CNOC konden een aantal maanden geleden al lezen op LinkedIn dat we Portmobile - slim aanmeren hebben overgenomen, het bedrijf achter het gelijknamige havenmanagementsysteem. Dat betekent niet dat CNOC gaat veranderen in een bedrijf van snelle marketeers en salestijgers. Dat nooit! We blijven gewoon doen waar we goed in zijn en wat we leuk vinden: het ontwikkelen van bedrijfssoftware op maat. Daarnaast bouwen we verder aan PortMobile. We geloven in het concept en willen het graag breder uitrollen. Maar dat komt volgend jaar wel. Eerst richten we ons op de pilot in de haven van Utrecht.

PortMobile werkt!

Het is niet de eerste keer dat we een pilot doen met PortMobile. Vorig jaar liep er een in de haven van Moerdijk en is het nieuwe proces en de functionaliteit al uitgebreid getest. Daar hoeven we ons nu niet meer druk over te maken. De basis staat als een huis.

  • De schipper maakt een account aan in de app.
  • PortMobile verzamelt alle scheepsinformatie, reisinformatie en scheepslocaties via AIS en registreert op basis hiervan alle schepen die aan-of aanmeren in de haven.
  • De havenmedewerkers hebben realtime inzicht in alle schepen in de haven.
  • De schipper krijgt automatisch een factuur van het havengeld.

Nieuwe pilot, nieuwe kansen

Elke pilot is weer spannend en dat geldt ook nu. De havenmedewerkers moeten wennen aan een andere manier van werken en een ander systeem. Het is altijd weer de vraag hoe dat uitpakt. De haven van Utrecht is een relatief kleine haven met betrokken medewerkers die goed met ons meedenken over de beste manier om het proces te vereenvoudigen. Dat maakt het voor ons een heel overzichtelijke, fijne pilothaven.

Daarom hebben we elke dag even contact met de haven om te vragen hoe het gaat: ‘Kloppen alle gegevens? Zijn de facturen in orde? Is er verder nog wat opgevallen?’. Dat doen we om een goed beeld te krijgen van wat er speelt, en ook omdat we het leuk vinden. We zijn gewoon heel benieuwd hoe PortMobile het doet en hoe we het verder kunnen verbeteren.

Steeds meer features beschikbaar

Het uiteindelijke doel is dat we PortMobile met een paar aanpassingen in de configuratie overal uit kunnen rollen. Helaas is dat niet zo eenvoudig als het lijkt omdat elke haven zijn eigen faciliteiten en werkwijze heeft. Ook liepen in Utrecht liepen we tegen een aantal specifieke situaties en regels aan waar we nog geen rekening mee hadden gehouden. Dat is natuurlijk ook precies de reden dat we zo’n pilot doen. Het geeft ons de kans om de software verder te verfijnen en te verbeteren. Vaak het gaat het om kleine aanpassingen die we binnen enkele weken kunnen oplossen.

Enkele voorbeelden van nieuwe features die we naar aanleiding van de lopende pilot hebben opgepakt:

  • Sommige schippers hebben (nog) geen account aangemaakt zodat het systeem niet alle gegevens heeft om de factuur uit te sturen. Hiervoor werken we aan een oplossing waarbij de havenmedewerker een debiteurennummer invult.
  • In de haven van Utrecht mogen schepen op bepaalde plekken in de haven één nacht gratis aanmeren. Om dat te faciliteren, hebben we extra logica ingebouwd om te detecteren aan welke terminal een schip ligt.
  • Het uitgangspunt is altijd dat de factuur voor het havengeld naar de eigenaar van het schip gaat. Bij duwbakken gaat die vlieger niet op. Dan komen de kosten vaak voor rekening van een andere partij. Echt zo’n typische uitzondering die in de praktijk naar voren komt en ook hiervoor hebben we de software aangepast.

En nu?

Zoals het er nu uitziet, ronden we de pilot de komende weken af en gaan we naar productie. Maar het betekent niet dat PortMobile af is. We hebben nog allerlei plannen om het platform verder te ontwikkelen. Wordt vervolgd!

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang eens per maand een overzicht van de laatste artikelen.